onsdag 19 november 2008

höstgöra

Det finns ingen anledning att spara trädgårdssysslor till vår och sommar. Så länge tjälen inte är i marken eller snön inte vräker ner, nu i höstmörkret när trädgården är på väg in i vilan är det den bästa tiden för renoveringar av större art i trädgården. Träarbeten såsom altaner, staket, verandor, förråd och stenarbeten såsom gångar, stödmurar, uteplatser, parkeringar är jätte bra att ta tag i nu. Allt är färdigt till våren när vi vill njuta av vårblomning och nya dofter och färger i våra trädgårdar. Ett mark & byggbolag renoverar stengång och byter ut staket hos mig just nu.

Höstgörat är färdigt, det var inte så mycket. Jag har täckt känsliga växter. Ett tunt sönderklippt lövtäcke ligger kvar på gräset för att tillföra mullämnen. Lövhögar ligger runt buskar, perennerna står vissna kvar i rabatterna, dem frosttåligaste perennerna är ännu kvar i några krukor, frosttåliga krukor som står ute året runt. Med andra ord, jag har inte haft några måsten i trädgården den här hösten.
Jag har krattat undan eklöven och strödde kalk på mattan, det gjorde jag i början på denna månad, en dag då solen sken och luften var så där härligt frisk som den kan vara på hösten.

Äppelträdet beskar jag i september, inte så mycket, jag tog bort några vattenskott, alla grenar som växte neråt och så kortade jag av några grenar.

Rosorna klarar sig själva, perennerna likaså, kaprifolerna får klättra fritt i gullregnet såsom murgrönan. Jo, jag delade några dagliljor och spred ut i den gula rosenrabatten. Några spretiga tunga hortensiagrenar vid entrén fick också ge vika för sekatören.
Nu får växterna vila i fred. Rosorna höll ut fram tills förra veckan och hortensiorna blommade långt in på hösten, nu har dem gett upp men dem är vackra än.





Inga kommentarer:

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!