tisdag 30 december 2008

jul jul strålande jul ... eller

Julstressen infann sig aldrig, men något dystert lade sig över julhelgen. Julafton var mysig med en stillsam förmiddag, vi var ute i trädgården och lekte. Jag och D tog en promenad till Ica Stop och köpte glass. Några gäster (familj) kom strax innan Kalle. Olika sorters varm glögg, pepparkakor med oströra, olika sorters godis, kakor och bullar och annat julmums stod uppdukat. Alla hittade en plats, några framför Kalle, några vid spisen och några vid öppna spisen. Jultomten knackade på dörren när Kalle var över. Han överräckte två paket till A och D och vandrade vidare i mörkret med en lykta. Hunden slutade lite misstänksamt att skälla när tomten hälsade. :) Mer familj kom och vi började duka med maten så sakteliga. Vi håller en slags knytis där alla har med sig lite av det goda. Vi njöt av en klassisk julmiddag med sill, skinka lax, annat kallskuret, bröd, ost, köttbullar.... osv Farfar gjorde mumma och julmusten flödade. Sedan var det dags för paketöppning med hög ljudnivå, papper som flyger och presenter överallt. Rolig hysteri om än lite väl hysteriskt kanske man kan tycka. Men vadå - barnen njuuuter! En GOD JUL!

Men det var något som skavde trots all mys. Min familj vägrade julstressen, men tyvärr drabbar den många. Vi märkte det tydligt i år. Några personer som vi firat jul med i dagarna mådde mycket dåligt av mycket stress. Det verkar som ju mer stress desto mindre blir gjort. Just dem som inte alls mått bra har heller inte gjort eller gett nåt, mest bara mått dåligt. Det är lite ledsamt. Och så här nu när julen är över så måste det kännas ännu mer onödigt för dem att stressen fick ta över. På julafton bestämde jag och min man oss för att säga till alla "Det som saknas finns inte". Trots det for en del iväg och julhandlade på självaste julafton. Jag hoppas innerligt att stressen lägger sig inför nyårsafton och önskar er alla som har julstressat att ni får ett stressfritt nytt år!

Mitt nyårslöfte
Jag har i ett års tid vägrat stressa. Det har varit en fantastisk förändring för mig och min familj. Jag ska jobba mer på att inte låta andras stress påverka mig. Det blir en utmaning!

GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer:

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!