måndag 1 december 2008

Köpenhamn - vilken shoppingstad!

Är nu tillbaka från Köpenhamn. Vilken shoppingstad! Det blev en fantastisk vistelse med jättehäftiga restaurangbesök, luncher såsom middagar var helt otroligt bra! Jag är så nöjd med mina inköp också, jag fick med mig massor med fina kläder och accessoarer hem.


Vi började resan på Centralstationen kl 7.00. En kaffe med in på tåget och så tuff tuff tuff. Precis som förra gången så förstår jag inte hur tiden kan rinna iväg sådär. Helt plötsligt var framme i Malmö för att byta tåg. Vi köpte en skvallerblaska och så babblade vi på om den tills vi var i Köpenhamn. Vi båda hade superlätta superstora väskor med knappt någonting i men vi tog taxi ändå. För 60kr klev vi ur framför hotellet som låg nere vid hamnen. När vi checkade in blev vi informerade om att vi gratis blivit uppgraderade till en minisvit. Ha ha, kändes kanon och resehumöret blev om möjligt ännu bättre. Upp på rummet, lämna väskan och iväg på stan. Vi började med en lunch på e-go. Vi åt sallad med grillad kyckling och drack varsitt glas Chablis. Fantastiskt! Nej förresten, vi fick vänta länge på maten så plötsligt fylldes glasen på så det blev två glas Chablis.


Mätta och lite på pickalurven gick vi upp mot shoppingen, vi har några favoritkvarter som går parallellt med Ströget. Första besöket blev till Malene Birgers butik. Jag provade några plagg, men nej det kändes inte rätt och det blev ingenting. Fortsatte till Mermaid Copenhagen, var så nära att köpa ett par stövletter, men inte det heller. Vad nu då?... På Day Birger et Mikkelsen runt hörnet kommer vi ju definitivt att hitta något, tänkte vi. Provade massor av plagg, men rätt storlek saknades hela tiden. Därifrån kom jag med endast några sammetsband och ett par svarta handskar, men S blev nöjd med en jättefin top.


Jag snubblade in på Tiger of Sweden när S pratade i telefon. Och där fann jag väskan! S gjorde några fynd på Birger Christensen och sedan gick vi till Magasin för att tillbringa sista shoppingtimmen innan stängning. Det blev några kap innan vi letade efter ett vattenhål. En urtrist matavdelning var allt som fanns att välja på så vi lämnade Magasin och gick till Restaurant D'Angleterre där vi njöt av varsin Irish Coffee. Babbel babbel babbel, S beställde in två glas champagne och så förstås ännu mera babbel. Urtrevligt! Svidade sedan om på hotellrummet för att sent omsider ta plats på Custom House Bar & Grill, som ligger ett stenkast från hotellet. Maten var förträfflig och vinerna likaså. Vi lämnade lokalen strax efter ett och gick till hotellrummet, lyssnade på musik, babblade en hel del och slocknade vid tretiden.


Lördagen började med en usel frukost på hotellet, men det blev bättre med en fantastisk lunch på Café Sommersko. Sedan gick vi runt och tittade lite i butiker runt omkring, vi köpte lite choklad i den underbara butiken Summerbird chocolaterie, jag besökte trädgården Rosenborgs Have och den Botaniska trädgården och blev inspirerad och imponerad och kommer absolut besöka trädgårdarna i vår igen. Det var regnigt och ruskigt så vi beslutade oss för att lägga dem sista två timmarna på Illum. Vi delade på oss och jag fann massor av fina plagg på Soaked in Luxury. Fyra kjolar, blusar och farfars tröjor och linnen hänger nu i min garderop som kändes trist när jag lämnade Täby, men nu har jag massor inför jul och nyår. Jag fick fantastisk bra hjälp av en tjej som jobbade där. Hon plockade fram plagg som jag själv nog inte skulle valt, men jag blev stormförtjust i provrummet. Vi med några andra stängde Illum. På hotellrummet fick vi en flaska mousserande av hotellet, blev lite uppretade eftersom hotellet utlovat champagne. Vi väntar på en förklaring från hotellchefen. Bra musik ur I-poden, lite smink och nyinförskaffade kläder och sedan iväg till en av dem coolaste restauranger jag besökt, Umami. En flaska Sauvignon Blanc som var klockren till sushin fick oss i härlig partystämning. Vi lyckades stänga stället då vi var sist ut. Vi fortsatte med dans och drinkar på Cafe Da Vinci för att kl 05.00 ge upp. Tågresan hem var minst lika trevlig som tågresan ner och vi möttes av våra familjer på perrongen. Älskade man och älskade barn, vad det var underbart att se dem. Borta bra men hemma BÄST!

Inga kommentarer:

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!