tisdag 30 december 2008

Paris - mitt i julhandeln

Precis innan jul, mellan den 21 och den 23 december åkte jag och min man till Paris. Bara han och jag. Vi har gjort liknande resor förut, förra året var vi i Rom mellan den 21 och den 23 december och år 2006 var vi i Barcelona vid samma tid.





Det var lite svårt att njuta i Paris. Bomberna på Printemps påverkade oss mer än vi trodde att det skulle göra. Vi ville titta på La Fayettes upplysta fasader och på Printemps julskyltning, men folkmassan skapade en slags otrygg hetsig stämning så vi avvek ganska så fort från folkvimlet och tog tunnelbanan till Ile de Citi och besökte Notre Dame. Storslaget! Magen påminde oss om att dra vidare och vi vandrade till Place de Bastille i Marai-kvarteren. Vi avnjöt en välsmakande Steak Tartar på Brasserie Bofinger. Servicen var oklanderlig och miljön var urläcker - sådär riktigt klassisk fransk. Vi valde att promenera hem, ca 4 km, genom Marai-kvarteren, förbi Louvren, genom Place de Madeleine och så var vi framme på hotellet. Lite trötta i fötterna, men väldigt nöjda av ett upplyst vackert Paris.Klockan 04 stannade en sopbil utanför fönstret. Efter buller, skrammel och mera skrammel så åkte den iväg en timma senare. Några timmar senare började alla sopkärlen att flyttas och ställas i ordning så det blev mer buller och skrammel. Jag vaknade halv tio, min man grattade mig på födelsedagen och jag var såååå trött. Ner till frukost och ut bland folkvimlet igen. Vi strosade ner till Champs Elysee där vi promenerade längs en marknad. Mysigt, men lite för mycket folk för att orka stanna och titta på något, man kom inte fram till försäljningsstånden. In på Walt Disneys butik, fast först blev vi stoppade och muddrade i entrén. Det kändes lite jobbigt att bli påminda om bomberna och terrorismen igen. Det kändes som vi vadade fram i ett träsk, det var fruktansvärt mycket folk i butiken. Vi sökte oss bort från Champs Elysee och till ett lunchställe. Fann ett klassiskt litet hak, med vita dukar och stojigt och stimmigt med parisare som tagit en lunchpaus. Det fanns en meny, en tre-rätters och inget annat. Menyn var på franska så jag vet inte riktigt vad vi åt, men det var kul - jätte kul, och det smakade riktigt bra!

Mätta tog vi tunnelbanan till Mont Martre, gick i småbutiker och inhandlade det franska landslagets fotbollskläder till pojkarna, gick upp mot Sacre Ceur, blev halvrånade av några män från Senegal som tvingade på oss ett tygarmband och bad om kontanter. Halvchockade och småsura gick vi runt lite men sökte oss snart tillbaks till hotellet för att andas ut. Snart var det dags för det jag sett fram emot hela tiden. En middag och en kväll på Moulin Rouge. Det blev helt fantastiskt. Vi åt skaldjur på Charlot. Snuskigt dyrt, särskilt med tanke på euron. Vi delade på en rätt, en skaldjursplatå ämnat för en person för 57,70 euro (ca 650 kronor) och till det drack vi ett glas champagne.

Moulin Rouge bjöd på en häftig show, med vackra barbröstade dansörskor, jonglörer, buktalare och sång!

Det blev ingen shopping, det var för dyrt och för mycket folk överallt. Men jag fick med mig ett set från L' Occitane, med ansiktskräm, handkräm och fotkräm. Det räcker gott!

2 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Bofinger är mitt favoritställe. Dit tog jag min Fredrik första gången vi var i Paris.
Lyckliga ni som hittade dit.

Ska du till Paris fler gånger hittar du lite tips på min sida. Googla på sidan i högerkolumnen på Paris och Frankrike. Jag bodde i Paris i många år och har några favoriter.

Njut i din trädgård sa...

Kinna - ja då hade vi verkligen tur, vi hade inte en aning om vart vi skulle gå, men vi hade fått indikationer på att Place de Bastille var en bra utgångspunkt. Jag går genast in och kollar dina tips! Tack!/cz

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!