tisdag 16 december 2008

smarriga sylkakor

Det här måste i alla fall in bland mina favoritrecept! Nu har jag lyckats flera gånger!

  • 4 1/2 dl vetemjöl
  • 3/4 dl socker
  • 200 g smör
  • 1 dl hallonsylt

Sätt ugnen på 175 C. Blanda mjöl och socker direkt på bakbordet eller i bunke. Finfördela smöret i blandningen och arbeta ihop till en deg. Dega lite till när du tror att du är klar. Det kommer att bli en degklump om du jobbar lite med degen. Dela degen i fem delar. Rulla ut till längder lika långa som korta sidan på plåten. Lägg längderna på bakplåtspapper på plåt. Tryck till degen lite längs mitten av längderna så att du har bildat en skåra och fyll skåran med sylt.

Grädda längderna i mitten av ugnen tills de har fått fin färg (mörkgula), ca 15 min, kolla efter 12 min.

  • 1 1/2 dl florsocker
  • 1 msk vatten

Blanda florsocker & vatten till en glasyr. Garnera längderna. Obs! när dem har svalnat lite! Skär dem i sneda bitar i önskad storlek.

Done! Supergott och superenkelt! Jag behöver diska en bunke och tvätta ett bord och kasta bakplåtspapper. Kanon!

Inga kommentarer:

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!