fredag 2 januari 2009

Härlig nyårsmeny

Varje nyårsafton träffas jag och min familj med två andra familjer. Vi turas om om vem som ska vara värdar. Värdarna håller i varmrätten. Övriga familjer håller i tilltugg, förrätt resp. efterrätt med tillhörande dryck. Ofta kommer en fjärde familj till nyårskalaset, inbjuden av värdparet. Det var helt fantastiskt gott och trevlig. Varje rätt var en smaksensation och dryckerna var mmmmm. Hade gärna visat bilder om jag tagit några. Var för upptagen av att njuuuta!

Nyårsmeny 2008

Tilltugg (inspiration hämtad från Ica's hemsida)
hembakta västerbottenostkex, med pepparotskräm och rökt ren
laxsnittar
kruskader med gräddfil, löjrom och rödlök
Dryck: Bollinger, champagne

Förrätt (från min familj)
Carpaccio på oxfilé med parmesanost, rostade pinjenötter, basilika, ruccola, babymangold, citron
Dryck: I Castei, Valpolicella

Varmrätt
Lax- och räkbiffar med kokt potatis, kokta tärnade morötter och ingefärssky
Dryck; (återkommer)

Dessert
Vit chokladtårta, med passionsfrukt och physalis
Dryck; dessertvin från Cypern

Vid tolvslaget poppade vi Schlumberger, sekt från Tyskland

Alla barnen bjöds på köttbullssnittar och till varmrätt en välsmakande (var framme och servade lite ...och provsmakade lite) saftig Lasagne, glass till efterrätt

2 kommentarer:

Maria Berg sa...

Vad härligt att få komma till olika städer så där innan jul, utan barn!
Trädgårdsdesign - intressant, du bor inte i närheten? Jag bor mellan Falkenberg och Halmstad.

Roligt att du vill vara med i min halsbands tävling, det förra halsbandet vann Veronica, Mitt liv i Toscana.

Hoppas vi hörs igen, MB

Njut i din trädgård sa...

Jag bor i Täby. Hut svarar man till varandra på en blogg? Gör man det på inlägget så här som jag gör nu eller lämnar jag en kommentar hos den som ställer frågan? Jag gör både och... Du gör jätte fina saker och skriver på ett speciellt och mycket fängslande sätt. Jag besöker dina bloggar igen - garanterat - och halsbanden är sååå fina. /cz

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!