söndag 4 januari 2009

receptmåndag och adjöss julen

Julen är undanplockad, men en del av adventspyntet är kvar, några lampor o sånt. Ah skönt! Jag julpyntade den 23 och plockade ner lite innan nyår och alltihopa nu under vecka 1. Inte många dagar för julpynt, men jag blir så snabbt trött på prylar och färger. Ändå vill jag ta fram det, det är inte så värst mycket, några tomtar, någon duk, ljusstakar (ganska många) skålar och blommor i massor. Nu känns allt mer rofyllt här hemma. Mycket prylar och färger påverkar min sinnestämning, jag blir lite stressad tror jag. Tänk vad olika vi är, andra tycker det är obehagligt eller tråkigt när det är för avskalat och enkelt.


Stekt kyckling i sky

Under tiden som jag plockade undan det sista av julen lagade jag en mycket enkel kycklingrätt. Enligt mammas enkla recept delade jag en färsk kyckling, brynde alla sidorna i smör i en gjutjärnsgryta (ca 4 - 5 min på varje sida). Sänkte till låg värme och lät kycklingen puttra i 45 min under lock. Öste lite då och då grönsaksbuljong över kycklingen, totalt ca 2 dl. Skar upp kycklingen i mindre bitar, kryddade skyn som låg kvar i grytan. Serverade kycklingen med ris och sky samt en skål med pärltomater och en skål med färdigskalade minimorötter. Om någon läser detta och har något bra recept på något lättlagat så vore det jätte kul om ni ville dela med er. Länka receptet från er blogg eller skriv i en kommentar på denna blogg. Nästa måndag tänkte jag skriva ner ett nytt recept och kanske har jag lagat något recept från någon av er. Vi får se... Det är värt ett försök...

3 kommentarer:

anna of sweden sa...

Å hej å hå så skuttar jag över till dig.

Härligt att susa fram och tillbaka över Atlanten så här!

Jag blir så otroligt fascinerad och inspirerad när jag läser din profilsida och ser hur du bytt karriär. Sådant gillar jag! Är själv inne på det spåret nämligen ... ;)

Hoppas att nougatmandeln var god - och att du njöt!

Hälsar nya bloggvänen,
Anna i Philadelphia

Veronica sa...

Jag förstår precis hur du menar med julgrejer och sånt. Lite vill man ju ha för den rätta känslan men inte för mycket så att det blir rörigt :)

ha en fin dag!

Kram på dig

Kinna Jonsson sa...

Vad vill du ha för recept? Någon ingrediens du särskilt gillar? Det finns en google i högerkolumnen på min sida där du kan söka bara på min blogg. Annars tipsar jag dig gärna om ugnsbakade grönsaker, blanda i färg och form t ex morötter, rotselleri, liten bit kålrot, någon potatis, kanske sötpotatis, rödbetor i klyftor, rödlök. Lite, lite olivolja salt och peppar. Grönsakerna passar till det mesta, både kött och fisk.

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!