fredag 15 januari 2010

Med en enkel tulipan...


... upp på bemärkelseda'n
Jag har den äran jag har den är
att gratulera

Grattis kära tulpan på Tulpanens dag!

Tulpanen är en underbar växt. En fantastisk snittblomma som alla kan njuta av i en vas hemma. Men i trädgården kan man med kreativt tänkande verkligen trolla.

Lite matnyttigt om dessa kära lökar

Plantera lökarna från september till oktober, men till och med ännu senare om det går att gräva i marken.
Tulpaner trivs i sol till halvskugga i väldränerad näringsrik jord.
Tulpaner kan föröka sig, det gör dem främst genom att smålökar bildas i den gamla löken. (Flocktulpaner kan självså sig.)
Tulpaner blommar i maj till juni. (Dem flesta)
Låt tulpanen helt vissna ner. Det är bra att plocka bort blomman när den vissnat, men låt blad och stängel vissna ner på sin plats.
Gamla lökar kan man ta upp ur jorden för att dela på och sedan plantera om.
Tulpanen mår bra av extra vatten om det är torrt.

Tips!
Plantera tulpaner bland perenner så göms trista stjälkar som ska vissna ner. Några av perennerna i förra inlägget är kanon för detta ändamål, såsom kärleksört och jättedaggkåpa.
Plantera riktigt många i grupp för en fantastisk effekt och för att du kan plocka snitt till vasen utan att det blir tråkigt i rabatten.
Kombinera olika sorter för att få lång blomning. Dem flesta börjar blomma i maj, men några sorter börjar i sena maj eller i juni, exempelvis liljeblommiga och papegojtulpaner.
Sätt tulpaner i snitt i riktigt kallt vatten. Blåbärsris eller annat ris är jättefint tillsammans med tulpanerna i vasen.

Fler inlägg om tulpaner:
Några tulpansorter

Tulpaner tulpaner tulpaner på tulpanens dag


Jag önskar er alla en trevlig helg och en fortsatt trevlig Tulpanens dag!

4 kommentarer:

Bea sa...

Så synd att jag inte fick några tulpaner med mig hem idag, efter att jag varit och lämnat min dator på reparation.
Gjorde en sväng till Plantagen på samma gång och tänkte köpa några tulpaner, men ack, så fjuttiga och dålig kvalitet!! Så det blev inga blommor endast en påse såjord och några fröpåsar :)
Med tanke på plantering av lökar har jag för första gången testat att samplantera i kruka och vi får se till våren vad det blir av den!
Trevlig helg! /Bea

Annika Christensen sa...

Det är så kul att du gör så fina inlägg. Jag har en spann med 50 tulpaner i som är som en karamell påse. Fast vita är nog bland det finaste.
Ha det gott
Annika

Britt sa...

Ja jag läste på någon annan blogg också att tulpanen hade sin dag, det visst jag inte//Britt

lottens vita och gröna sa...

ohhh tulpaner är vinterns bärare, denna dag firade jag med att att unna mig ´de ljuvliga!!!

varmkram lotten

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!