måndag 11 januari 2010

Trädgårdsåret 2010 - det andra fröet


från Impecta

Krasse direktsår jag! Eller snarare barnen. Dem tycker att det är fantastiskt roligt att få en påse var med krasse och gå runt och trycka ner fröna och bädda tillbaka lite jord.

Jag tycker det är ännu roligare att följa barnens reaktioner allt eftersom fröna gror. Förra året var vi dessvärre lite sena med planteringen så vi fick inte njuta av krassen förrän i slutet av augusti. Å andra sidan blev det en fantastisk effekt i den gula rabatten bland gula rabattrosor, gula buskrosor och gula klätterrosor. Dagliljan började så sakteliga tyna ut, men krassen fyllde på.

Krassen dök även upp vid foten av Gullregnet med sina fyra stammar. Dem hade inte snålat utan ett flertal sorter samsades. Där trängs kaprifol, murgröna (som inte hunnit så långt ännu) och strålrudbeckian bakom en låg rosenspireahäck.

I rabatten under den uppstammade häggen som jag skrev om i förra inlägget dök det upp krasse när perenner som astilbe och viol hade gett upp.

Just denna sort blir nummer två på min frölista.

Eldkrasse
(Tropaeolum speciosum)
Denna krasse tycker jag särskilt mycket om eftersom den så frikostigt bjuder på en mängd blommor och så ivrigt tar plats på höjden eller på marken. MEN den kan jag inte direktså så den får jag börja jobba med redan nu.


från Jennys frön och sånt

Den är flerårig upp till zon 4, men vissa säger att den kan klara zon 5 om man täcker den mot vinterkylan. Jag sådde eldkrasse förra året så vi får se om den kommer igen, den är nämligen extra känslig första vintern. För säkerhetsskull investerar jag i fler fröer! I augusti vill jag ha eld i mitt gullregn. Jag drömmer om eldkrasse, kaprifol och murgröna som klättrar och klär stammarna. Eldkrassen kan bli upp till 3-4 meter hög.

Krassesläktet- Tropaeolum -

Dvärgkrasse - minus
Eldkrasse - speciosum
Fjärilskrasse - peregrinum
Färgkrasse - tricolor
Guldkrasse -
polyphyllum
Indiankrasse - majus
Knölkrasse - tuberosum
Violkrasse - azureum

Rättelse: Eldkrasse var det inte alls jag hade förra året. Det var slingerkrassen som är ettårig. Så väljer jag nu eldkrassen för att jag vill att den ska klättra i mitt gullregn kan jag stöta på patrull mer än en gång. Först att få den att gro, sedan att få den att klara första vintern. Sedan att hålla den i schack. Den ska vara lättare att starta från knöl och dem ska sättas på ett djup mellan 30-50 cm i lagom lucker jord. Tror ni jag klarar eldkrassen, jag börjar bli osäker? *ler* Lite fegt börjar jag luta mot slingerkrassen... Men den klättrar ju inte som eldkrassen, kanske Spanska flaggan istället, Ipomoea lobata, som är ettårig.

3 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Eldkrasse är väl det rätta namnet på den eller hur?
Jag älskar krasse och kan inte vara utan en ända sommar.
När kommer det vita krasse tror du?
Kul med barnens medverkan måste jag säga.
Ha det gott
Annika

Njut i din trädgård sa...

Hej Annika,
det är eldkrasse. När jag skulle spara så publicerade jag så jag tror du fick versionen med bara bild utan text...
Förlåt! Det är ordnat nu.

Anjas Hill sa...

Ja visst är det fintmed eldkrasse! Jag har några krukor på G i källaren av höstknölar.
Sommarkrassen vill sig däremot inte - den blir alltid fullständigt nedlusar med div. klarver - inte roligt!/Anja

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!