fredag 29 januari 2010

Trädgårdstrender 2010




Även detta år tänker jag lista och kommentera dessa 10 trender ur "2010 års trendspaning" enligt Allt om trädgård - en utav Sveriges största trädgårdstidningar.
Följ länken här om du vill läsa om mina kommentarer för 2009 års trendspaning.

Men först måste jag försöka reda ut vad i detta avseende som menas med "trend". I mode- och designvärlden talar vi om trender och då menar vi något vi är mitt upp i just nu men en trend kan ju vara något som är på gång och i nationalekonomiska sammanhang talar vi om trender när vi beskriver en utveckling av en variabel men trender förekommer även för att beskriva våra beteenden. Jag vill ju reda ut vad trendspaning är för just allt om trädgård och det känns som att det är precis allt som jag försökte bena upp. Dem listade trenderna är inte en lista av vad vi är mitt uppe i just nu, men det kanske lutar mest åt det hållet. I sådant fall är det vi som skriver om trenderna och pratar om trenderna som också skapar trenderna. Eller?

Men trädgård är ju långt ifrån något inom bara mode och design, trots att många trädgårdsinnehavare ser sin trädgård som bara mode och design. Sedan finns det ju trädgårdsinnehavare som vill njuta av vad naturen har att bjuda på och som vill jobba mycket i sin trädgård. Här har vi lite av två skilda världar. Mellan dessa världar finns det en mängd världar av både mycket eller lite av det ena eller det andra.

Jag blev inte ett dugg klokare av detta men jag ger mig ändå på att fördjupa mig lite i denna trendspaning...

Trend 1) Farmer style

Syftar på att vi inte bara tänker ekologiskt utan nu även söker oss mot ett liv á la Amish.

Alla trender som förespråkar miljömedvetenhet och omtanke om naturen är jag positiv till. Oavsett om vi är mitt upp i det just nu eller om det är något som kommer eller hur det nu var med betydelsen för trend så är jag oerhört glad att vi vill nyttja och ta hand om naturen. För dem som blir intresserade kan jag varmt rekommendera ett besök på Råshult. Idag finns det få människor i Sverige som lever sina liv i takt med årstidernas växlingar men hos Lena och Michael Michaëlsson på gården Råshult i Småland växer ett 1700-talsjordbruk och dess natur fram. Här föddes botanisten Carl von Linné år 1707, och i hans anda har paret Michaëlsson skapat inte bara ett historiskt titthål, utan framförallt en plats för arbete, vila och tankar om människans plats i naturen. Ett kulturreservet som kan bli ett världsarv! Klicka på bilden och kom till hemsidan till denna underbara plats.

Trend 2) Flyttbara odlingar

Odla i påse.

Nya material och produkter i branschen är alltid intressant. Den här typen är fantastiskt för balkongägare om inte annat. Men ser vi till trenden ovan så tycker jag att detta stävar är åt ett annat håll - att ta fram produkter, själva framställningen är energikrävande, produkten som sedan ska fraktas hit och dit för att vi sedan ska bruka i jord. Eller? Jag kanske har missförstått. Jag säger inte att jag är ointresserad av dessa produkter, men trisst om vi vill odla i påse istället för att anpassa våra odlingar till frilandets förutsättningar.

Trend 3) Old ladies´cottage roses

Mormors rosenmönster.

Ja, det är sött, charmigt, gulligt. I detta fallet är det nog mode trenden vi är inne på. Vi har pratat om det i åratal nu, men har vi någonsin slutat prata om det. Trend, nja jag vet inte, tidlöst snarare. Om vi listar ett gäng härliga gammeldags rosor och informerar om färg och form och doft så jippi, jag älskar det, men om vi med trädgård har rosor på koppen eller inte... Jag går vidare till nästa trend.

Trend 4) Eko-punk
Jag måste ta en paus...

Hej så länge!

4 kommentarer:

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Odla i påsar, vackra korgar är toppen,
vi bor på ett berg ;)

Annika Christensen sa...

Hej!
Min trädgård är min värld och där jag gör som jag vill.
Vad som sen är trendigt eller inte bryr jag mig inte så mycket om.
Fast visst påverkas man av vissa saker eller snarae går igång.
Undrar vad jag skall fastna för i år.
Förra året fastande jag för den där kissevattenkannan.
Snart dags för mässa.
Skall du dit?
hade varit kul att ses
annika

Britt sa...

Visst finns det mycket fina trender till trädgården, men göra som man vill är ändå bäst://Britt

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Roligt med trendspaning. Själv tycker jag att vi har en helt tidlös trädgård, men så känner jag igen mig i flera av 'dina' trender...hur tidlös är man då? ;o)
Ha en fin vecka,
Lydia

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!