torsdag 8 april 2010

Trädgårdsmässa 2010 - Nordiska trädgårdar

En heldag på Nordiska trädgårdar och jag pustar ut. Puh

Tack Nordiska för att ni fortsätter med breda gångar för det var väldigt många besökande. Jag är ju lite larvigt känslig av mig när det gäller stora folksamlingar. Men jag har upptäckt ett vapen!

Bakom kameran blir jag inte lika påverkad av trängseln.

Jag kom in via Östra entrén och första montern i min åsyn blev

klicka på bilden för att komma till deras hemsida

Som vanligt hade dem gjort ett mycket bra jobb och skapat en fin monter, A01:290, med en god balans mellan trädgårdsprodukter och växter. Till och med skylten är fin tycker jag. Av erfarenhet kan jag meddela att det är svårt, tungt och väldigt kostsamt att bygga en monter och det är glädjande att se att vissa utställare tar sin monterplats på fullaste allvar så att betalande besökare får se nyheter, olika produkter och ett stort utbud av växter.

Vit förgätmigej är jag oerhört förtjust i. Förgätmigej är en av mina absoluta favoriter i den svenska floran faktiskt.

Äkta förgätmigej
(Myosotis Scorpioides L.)
En söt liten flerårig ört som blir cirka 4 decimeter hög. Äkta förgätmigej är Dalslands landskapsblomma. Arterna i förgätmigejer är alla mycket lika, men det finns små olikheter som hur bladen ser ut, hur blomställningen utvecklas och höjden. Äkta förgätmigej har sitt namn Scorpioides just för att blomställningen till en början är ihoprullad liknande skorpionens stjärt. I Sverige finns 9 olika arter (åkerförgätmigej, skogsförgätmigej, backförgätmigej), men totalt finns ca 50 olika arter.


I min brudbukett hade jag massor av förgätmigej med några krämvita rosor i en enkel komposition (jag ville att det skulle se ut som att jag själv plockat buketten - trots att blommorna var specialbeställda eftersom dem var utblommade sedan länge i Sverige). Min tärna hade en ännu finare bukett med bara förgätmigej! Jag lät mig tyvärr övertalas att en brud måste ha rosor. *ler* Nog om detta och vidare till mässan.

Efter Jerners passerade jag lite godismontrar och annat som inte fångade min uppmärksamhet. Men så fastnade jag vid monter A07:228.

Jag stod länge i Laila Wikströms monter och skrattade gott åt hennes fyndiga kort. Jag köpte med mig 15 härliga vykort och en kortsamling med små kort med positiva uppmaningar i ord och bild. Jag njuter av hennes illustrationer av trädgård och natur.

Stämningen var trevlig i gångar och montrar och jag pratade med flera av dem som jag krockade med eller som stod och tittade på samma saker som mig. Jag blev för övrigt fotad av en go kvinna i folksamlingen som tyckte att jag hade ett så fint halsband. Hon visade sin egna ring som påminnde om mitt halsband. Svenskar är ett fantastiskt folk! Visst är vi!


Fredagens positiva uppmaning från Laila Wikström blir
"Optimister lever längre"
Jag lägger upp den som en gadget och förnyar varje fredag...


Damerna i Lailas monter var lika söta som damerna i Lailas illustrationer.

Jag fortsätter alldeles strax med fler inlägg från trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar. Jag råkade ju vara i Ulf Nordfjells utställningsmonter när självaste Ulf Nordfjell stod där.... Först, när jag kikade genom linsen, undrade jag vem som ställde sig i vägen. *asg* Det har jag skrattat gott åt väldigt många gånger!



3 kommentarer:

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Oh, vad fint... Jag är 'övervänt' på att få komma dit. Ska dit imorgon........

Ha' det bra!

/Charlotte

Annelie sa...

Jag blir så avundsjuk. Vill också gå.
Lustigt det där att man bakom kameran är i en annan värld.

UggledaLen sa...

Tack för en förhandstitt!
Jag ska dit imorgon och får väl förbereda mej på trängsel.

Kram Len

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!