fredag 9 april 2010

Trädgårdsmässa 2010 - Nordiska trädgårdar



Barnens trädgård!!!

Vilken fröjd att komma till denna idéutställning och se att man gett utlopp för massor av fantasi. Färger och form kombineras på konstiga vis och efter några knäpp med kameran stannade jag upp och tittade på det där högsmala huset. Som om betraktaren är barnet. Fantastiskt! När jag kommer till platser som jag minns från barndomen utbrister jag ofta, "men det är inte alls så stort som jag minns det".


Barnen fick testa platsen och leka. Hatten av för denna fantastiska kreation. Vem? Vilka står bakom detta?? Vilka har sådan fantastisk förståelse för barnens sinne, vad dem fastnar för, tycker är roligt? Färgstarkt, former, höjder, krypin, stora blommor, äventyrligt, mystiskt, spännande, lekfullt, barnsligt! Nästan allt!

Jag går runt lite, barn leker runt omkring mina fötter.
Var är jag? Alice var är du?

Sågbäcksgymnasiet ska ta åt sig äran. Gratulerar till en mycket lyckad idéutställning!

Jag ritar just nu en trädgårdsskiss för en stor villaträdgård i Djursholm och "Barnens trädgård" har förstås fått en ganska stor yta. Självklart ska barnen få en rutschkana ansluten till den redan befintliga lekstugan.



8 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Viktigt att barnen har roligt, annars är det ingen vits..

Unknown sa...

Hehe, det låter så lätt när du säger att du rita en trädgård. Jag har ju också något sånt framför mig och jag hoppas att jag få mycket inspiration, det behövs verkligen. Annars är det bara skönt att kommer ut och ta en fin lördag !!
Så, måste åker snart, det ta 1½ timmar för oss till Stockholm!
Kram
Lilliputput

Vårt hem på landet sa...

Vad kul att se bilder från mässan! Jag hade velat åka dit, men Stockholm ligger en bit bort tyvärr...

Anette sa...

Absolut ska barnen ha mycket plats i trädgården. Mina två små (nåja de är inte sååå små längre) fick för några år sedan egna små land att plantera i och pynta........de där med ogräsrensnings har dom dock lämnat till mig! Ett stort klätterträd har vi också och så bor vi ju vid skogen.......en enda stor lekplats! Ser framemot nästa rapport! Kram Anette

Hjärtat Mitt sa...

Jag såg inslaget på TV just om "Var är Alice".
Det såg jättehärligt ut.
Tack för rapporterna från mässan.
Man är ju lite nyfiken på hur det är där.

Kram Mari

Johnna G sa...

Oooh visst är det härligt att fylla på med en massa inpiration och energi på mässan. Själv hade jag en härlig eftermiddag där i fredags...tyvärr blev jag ganska snabbt trött i fötterna :-) Men jag hittade lite smått gott som jag är nöjd över.

Ha en trevlig lördag! ♥

Jord under naglarna sa...

Barnen ska så klart ha plats i trädgården! Förra året gjorde min kille i ordning en egen rabatt och i år är det lilltjejens tur. De är med mig i mitt pysslande väldigt ofta.
Lekstugan och klätterträdet är favorittillhållen, men med skogen som granne finns det inga begränsningar för leklusten.

Anonym sa...

Vad glad jag precis blev när jag fick syn på ditt inlägg om trädgårdsmässan. Jag är nämligen en av de som gjort denna monter, och vi är så otroligt glada över all positiv respons vi fått. Tack tack!!

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!