onsdag 13 juli 2011

Skördetiderna har börjat

Idag blev dagens skörd bland annat

röda vinbär!

På dem gjorde jag en Rödvinbärspaj med marängtäcke!

Skördetider!
Röda vinbär är mogna på många håll i landet!
Rödvinbärspaj med marängtäcke är ju så gott!
3dl vetemjöl
2msk råsocker, flor (jag tog strösocker)
100g smör
1 äggula
1 msk kallt vatten
Fyllning:
7dl röda vinbär
5msk strösocker
1msk potatismjöl
Maräng:
3 äggvitor
2dl strösocker

Blanda vetemjöl och strösocker i en bunke. Ner med smöret i bunken (finfördelat). I m äggulan och vattnet och arbeta samman till en smidig deg.
Tryck ut degen i en form och nagga botten med en gaffel.

Ställ in i kylen i minst 30 minuter.
Förgrädda skalet, mitt i ugnen, i 225° i 15 minuter.
Sänk värmen i ugnen till 175°.
Blanda vinbär tillsammans med strösocker och potatismjölet o lägg dem i pajskalet.


Vispa vitorna, till marängen, till ett fast skum.
Tillsätt hälften av strösockret och vispa samman smeten styvt.
Vänd ner resten av strösockret.

Klicka ut marängen över de röda vinbären.



Grädda mitt i ugnen, tills marängen fått fin ljusbrun färg, i ca 10 minuter.



Nu ska jag heja på Sverige!!! Heja tjejer!

Trevlig kväll!

9 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Ser gott ut fast jag inte äter sådant:)) Ha det gott/Monne

Ullis sa...

Oj så smarrigt det låter! Undra om jag har vinbär så det räcker till det...
Ullis

Merja sa...

Tack för receptet! Funderade just vad jag skulle göra med mina bär...nu blir det paj i morgon =)
Ha det gott!

Britt sa...

Det kan nog bli en paj här också//Britt

Anjas Hill sa...

Ser helt vansinnigt gott ut! Synd att det 'aldrig' står så härliga recept som är glutenfria./Anja

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Åh boy vad det såg gott ut...visst är härodlat godast!?

Lillemor sa...

Tack för tipset! Borde funka till svarta vinbär också... Har massor i år!

Anjas Hill sa...

Oherreje så syndigt gott!Får försöka göra något lika mumsigt fast glutenfritt....:)!/Anja

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Heeeej där!

Klicka in dig till Svenska Trädgårdsbloggar.se, läs nya medlemsregler och förnya ditt medlemsskap om du vill fortsätta vara med.... Och det hoppas jag att du vill:-)
Ha en fin helg, kram H.

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!