onsdag 11 april 2012

Förändra långsamt - fokus på krukorna



Vad gör jag i min trädgård nu när våren nalkas och växterna kikar fram så sakteliga? Eftersom jag flyttade in i december har allt legat under snö i stort sett hela tiden.

Äppelträdet har jag beskurit. Jag kommer förstås ge mig på den stackarn till hösten igen. Finns mycket att jobba med där...

Häcken är långt ifrån den vackraste men ack så funktionell. Visst har jag funderat på om den ska bort och ersättas med en växt som jag och min man tycker bättre om. Tuja är väl just den häckväxt vi tycker minst om egentligen. Liguster eller kanske avenbok skulle vara ett mycket bättre alternativ. Men inte nu. Nej, vi skyndar långsamt.

Det finns hur mycket som helst att göra i en "ny" trädgård. Man vill ju sätta sin prägel på platsen. Men det finns också hur mycket som helst att upptäcka i en "ny" trädgård. Därför väljer jag att förändra långsamt och har just nu fokus på krukorna. Krukor med buxbomsklot har jag flyttat med från förra stället, men jag har adderat Ilex som ska formklippas med tiden. Ilex är ju mycket tåligare än buxbom och tyvärr har en elak svampsjukdom drabbat buxbom och många är smittade här i Stockholm. Ilex är ett bra alternativ och växer snabbare också för den delen. Måsten ska det aldrig finnas i en trädgård tycker jag. MEN penséer är väl ändå ett måste om vårvintern. Vitt är ju min absoluta favoritfärg så vitt får det bli. Några syrenlila fick det också bli. Det blev fint i dem krukor där jag har rödbladig alunrot sedan tidigare. Jag har ju en del perenner och lökar i mina krukor som återkommer varje år.




Snart är det dags för lite trädplantering! Har bara inte bestämt mig för vad det ska bli än. Jo, ett träd var självskrivet och står redan på frukostverandan bakom krukorna och väntar på att få en plats i jorden. En hängsälg.

Varför hängsälg? Jo den är väldigt vacker på våren, sommaren, hösten som vintern, den är en utomordentlig koja för småbarn och den är lagom stor för en liten trädgård. Den är rolig att ha för man kan frisera den, antingen låter man grenarna hänga ner hela vägen till marken eller så klipper man den i en page frisyr eller liknande.



1 kommentar:

Zinnia sa...

En ny trädgård kan vara så spännande och samtidigt en utmaning. Jag älskar ochså pensér och kan inte vara utan dem. Jag önskar dig en skön dag! Zinnia

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!