onsdag 23 maj 2012

Ibland blir det fel...

och sur blev jag!

Tre fina träd planterade jag. Grävde och grävde.

MEN

sakta men säkert ser jag att ett träd inte mår bra. Bladen slokar mer och mer.

Trots plantering enligt konstens alla regler.

hmmm 499 kronor i sjön tänkte jag

Men så ringde jag till Handelsträdgården där jag inhandlat träden. Blomsterlandet.

Blomsterlandet är för mig en stor kedja, ungefär som att handla på Coop. Så skeptisk var jag, måste jag erkänna.



Påskriset närmast i bild är det som inte vill ta sig.


Trädgårdsmästaren på Blomsterlandet Ella, Therese sade först att är det grönt under barken är det liv i det och nya blad kommer säkert med tiden. Jag skrapade försiktigt på barken och mycket riktigt var det grönt. Bara det att jag har erfarenhet av att kronan kan bli ojämn om man måste klippa bort en hel del. Det vill inte jag. Så jag frågade om jag kunde få byta. 

Inga problem alls. 

Jag är välkommen tillbaka med trädet för att få ett nytt i slutet av nästa vecka när dem fått in fler träd. 

Ibland blir det fel... men glad blev jag!

Så här ska ett friskt träd se ut, se vilken skillnad.




Jag vill gärna ha en så jämn krona som möjligt. Nedan i bild är ett friskt träd av samma sort. Ser ni att grenar växer jämnt ut från trädet, men att kronan "lutar" lite åt vänster i bild. Vad man kan göra med denna sort 'Accolade' är att vrida över en eller två grenar och knyta fast en liten tyngd i den grenen.


Nedan i bild håller jag i en gren och jag tycker genast att kronan ser jämn ut. Här ska knytas. Jag tar en kraftig bomullstråd eller nåt som liknande så att inte barken skadas.


Njut!

Inga kommentarer:

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!